Arhivski dokumentarec Žige Virca
(Houston, imamo problem!) prinaša nov in neobremenjen vpogled v vsakdanjik
prebivalcev Slovenije na križišču zgodovine. Film, nastal s pomočjo obsežne
akcije, v kateri so ljudi povabili, naj jim pošljejo svoje domače posnetke,
postavi gledalca v avdiovizualni časovni stroj in ga ponese v kaotično obdobje
pred in med osamosvojitvijo Republike Slovenije ter po njej. »Junija 1991 sem
bil star štiri leta. Spominjam se zaskrbljenih staršev, ki si ob kavi šepetata
nekakšne novice. Poletje je že v polnem razmahu. Vroče je. Od zunaj se zasliši
meni neznan zvok. Sem sredi igre. Oče me vzame v naročje, z mamo hitro pobereta
nekaj nujnih stvari. Ni mi jasno, zakaj moramo bežati iz bloka – jaz pa še
vedno v pižami. Celo blokovsko naselje kot bežeče mravlje drvi proti čudnemu
podzemnemu mestu, v katerem je na stopnišču poleg ogromnih železnih vrat
zaskrbljen fant v uniformi s puško. V tem podzemlju pa so zbrani vsi sosedje,
tudi nekaj prijateljev iz vrtca. Od dogodka mi je ostalo v spominu tudi, da je
ena od mam s seboj prinesla kruh, namazan z marmelado, ki smo si ga razdelili.
To je eden mojih prvih spominov na otroštvo. Morda ravno iz te bežne izkušnje
in hkratne distance do vojne izvira moje zanimanje za obravnavo vojnih tematik,
še posebej osamosvojitvene vojne. V Sloveniji je ogromno arhivskega
avdiovizualnega gradiva iz osamosvojitvenega obdobja. Po mojih večletnih
izkušnjah brskanja po zakladnici arhiva na RTV Slovenija, kjer hranijo tudi
nemontirane originalne posnetke, sem ugotovil, da se tam skrivajo še neodkriti
biseri obdobja osamosvajanja. Drugi del materiala, ki smo ga uporabili v filmu,
pa je dosti bolj bistven – videogradivo posameznikov, ki so vzeli v roke kamero
in zabeležili vsakdan. Ljudske veselice, naivne zabave, nazdravljanja ob
rezultatu plebiscita, razglasitve samostojnosti, dopusti, na katerih se ljudje
niso ozirali na vojno dogajanje, ter poroke, krsti, bežanje v zaklonišče,
goreče hiše. Zato je bil najpomembnejši del našega filma projekt iskanja
domačih posnetkov, ki so še toliko bolj razgalili duh časa. Vsekakor bolj od
posnetkov že velikokrat videnega uradnega dogajanja v Cankarjevem domu. /…/ O
tako kompleksnem obdobju naše zgodovine je bilo napisanih že mnogo knjig in
posnetih mnogo filmov, kljub temu pa je še vedno ogromno tem nejasnih in
neraziskanih. Zato tudi naš celovečerni film ni poskušal odgovoriti na prav vsa
vprašanja. Lahko pa z distanco in celostnim pogledom na to obdobje ponudimo
gledalcu vpogled v duh in emotivna stanja prebivalcev Slovenije tistega časa.« – Žiga Virc
Festivali, nagrade: Festival
slovenskega filma; DOKUDOC Maribor